Ezzel a bloggal szeretnék egy kicsit segíteni azoknak, akik a jelenlegi helyzet miatt home office-ba kényszerültek, hiszen ha valaki sohasem dolgozott otthonról, világ életében irodába járt be dolgozni, nehéz lehet hozzászoknia illetve produktívnak maradnia otthon is. (trust me, i know)
Az elmúlt 2 évben én már teljesen itthonról dolgoztam, ami bevallom, sokkal nehezebb volt mint vártam. Megterhelő volt koncentrálni és oda figyelni, miközben annyi érdekes dolgot lehet csinálni itthon…nyitogatni a hűtőt, hátha kerüld oda hirtelen valami finom nasi, neki állni körmöt festeni, vagy ne adj isten, takarítani.
Összegyűjtöttem most nektek pár hasznos home office tippet, amit nekem sajnos a saját bőrömön kellett megtapasztalnom, de remélem ti tanultok a hibámból és a tanácsok segíteni fognak nektek, hogy hatékonyabban tudjatok otthonról is dolgozni.
Kíváncsi vagy már?
Vágjunk is bele!
01
Alakíts ki szabályokat!
Csábító lehet a gondolat, hogy akkor kelsz fel amikor szeretnél és úgy szervezeted az életed ahogy szeretnéd, de ha nem alakítasz ki szabályokat saját magadnak, könnyen elúszhatsz a feladatokban és a szervezésben.
Az első és legfontosabb hogy határozd meg a munkaóráidat. Legyen megszabva mikor kezdesz el otthonról dolgozni, és meddig tart a munkanapod, hiszen a home office esetében pont az a kellemes, megkönnyebbült érzés hiányzik, amit akkor érzel amikor felállsz és hazamész a munkahelyedről. Ha nem figyelsz oda, könnyen végig dolgozhatod az egész napot, nem érzed igazán a munka végét, ezért különösen fontos a napirend kialakítása.
Attól függően hogy reggeli vagy esti típus vagy, teheted a munkaidőd kezdetét kora reggelre, vagy épp késő délelőttre. Én például sokkal produktívabb vagyok este, így sosem dolgozom kora reggel, inkább kipihenem magam, hogy mire leülök dolgozni, motivált és fókuszált legyek.
02
Projektmanagement – hogyan csináld?
Top tipp: oszd be a napodat idősávokra. Kezdetben erre akár elég lehet a délelőtt-kora délután-késő délután felosztás is, később akár konkrét órákra is lebonthatod ezeket.
Próbáld felmérni az egyes feladatok mennyi időt vesznek igénybe, ezeket írd össze és az alapján oszd be ezeket az egyes idősávokba. A feladatokra fordított idődet mérheted a Toggl felületén, de akár a TimeDoctor és Clockify is alkalmas lehet arra, hogy nyomon tudd követni a saját és/vagy alkalmazottaid, alvállalkozóid munkaidejét.
Projektmanagement segítő alkalmazások közül is rengeteget találsz, az én személyes kedvencem a Trello, de az Asana-t is sokan használják a feladatok és projektek menedzselésére. Érdemes körülnézned kicsit és ismerkedned velük, mert nagyban megkönnyíthetik a mindennapi munkádat home office-ban!
A másik fontos dolog, hogy pontosan egyeztetve legyen ki, kinek és mikor küld helyzetjelentést, hogy pontosan lássátok, ki milyen feladattal hogyan haladt. Bár ezeket a projektmanagement alkalmazásokba is tudjátok vezetni, nem árt ha egy plusz helyzetjelentő e-mailt is küldesz a folyamatokról.
03
Hogyan maradj otthon is produktív?
Ez az egyik legnehezebb kérdés, bevallom, nekem is több hónapba telt, mire hozzászoktam a teljes home office-hoz, így szeretnék pár tippet adni ehhez, hogy neked könnyebb legyen az átállás.
- Az első hogy mindenképp alakíts ki magadnak egy dolgozó részt a lakásban. Ha van íróasztalod, akkor rendezd át úgy, hogy szívesen tölts ott időt, ne terelje el semmi a figyelmedet, érezd jól magad ott, ahol a napod nagy részét tölteni fogod. Ha nincs íróasztalod, esetleg a konyhába rendezkedj be, de semmiképp se dolgozz az ágyban, pizsamában fekve, mert sokkal kevésbé fogod produktívnak érezni magad, illetve nehezen lesz elhatárolható a pihenés és a munka.
- Tarts 15 perces, rövidebb szüneteket az idősávok között, illetve egy hosszabb ebédszünetet. Állíts be emlékeztetőt a telefonodon és ha szól, tedd félre picit a munkát és pihenj, egyél, töltődj fel. Ha otthon dolgozol könnyen elfelejtkezhetsz az időről, és észre sem veszed hogy egész nap nem ettél semmit (tapasztalat).
- Ehhez kapcsolódik az is, hogy tartsd be a munkaidőd végét! Én sokszor beleestem abba a hibába (néha még sajnos most is) hogy mindent be akarok fejezni egy nap alatt, ami nyilván lehetetlen. Muszáj hogy időt hagyj a feltöltődésre, szórakozásra is, így ha letelt a napi munkaidőd akkor tedd arrébb a laptopodat és kapcsolódj ki!
Bízom benne hogy tudtam segíteni neked, akár most kerültél home office-ba, akár már te is évek óta otthonról dolgozol.
Ha szeretnéd megnézni hogy néz ki az én home office-om, kövess Instagrammon!
Várkoly Enci
Social media manager